reklama

V Berlíne

Štyri dni. Toľko a nie viac sme mali na Berlín. Stačilo? Isteže nie. Oplatilo sa? Jasné, že áno.Pozývam vás do Berlína. Do mesta, ktoré bez ostychu nazvem slobodným. Avšak nie pre toto, alebo hento, ale pre pocit, ktorý vo mne atmosféra vyvolala a čo je lepšie, aj ponechala. Možno tento článok bude vyzerať ako PR... uvedomujem si, že som tam bola príliš krátko, aby som mohla robiť závery, ale pomôžem si? :)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (24)

Všade je dobre, zaleží s kým a v akej nálade. Nám napríklad nevadila pravidelne búchajúca diaľnica v Čechách. Po prechode hranicami som bola zvedavá na tú rýchlosť čo nám Nemci predvedú. My s našou Modrinkou sme si prdkali aj u nás povolenou rýchlosťou (teda trošku hlbšie pod ňou). No ani Nemci neboli žiadni šialenci, alebo sme nemali šťastie (alebo práve naopak?).

Orientácia v Nemecku nie je náročná a aj malé náhodné poblúdenie malo svoj význam a už ho nepokladám za až takú náhodu. Na predmestí Drážďan sme natankovali, čo sa neskôr ukázalo ako "irónia osudu", pretože na celej dĺžke boli 2 pumpy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hoci je Berlín mestom velikým, ba priam obrovským, trafiť na správnu ulicu nebol problém. Týmto chcem vyjadriť úprimnú vďaku Google maps, ale najmä mestu Berlín za dokonalé označenie ulíc VEĽKÝMI TABUĽKAMI (a označené mali všetky ulice už od križovatky).

No nie o tom som chcela. Často pri svojich cestách rozmýšľam, aký zvolím spôsob spoznávania. Či cez sprievodcu, rady, alebo to nechám na intuíciu. Aj mám trošku výčitky, že som sa na Berlín nepripravila, že som o ňom nevedela nič okrem Brandebruskej brány a tak. Zišlo mi na um, že som si čosi mala predsa pamätať aj z maturity... ale nepamätám. A možno aj dobre, že nie, nie? Vo vlastnej nevedomosti sa aj tak najlepšie vníma a nasáva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


klobúkmi dole. Berlín je úžasný. Berlín je čarovný. Berlín je Berlín.

Ak sa ma niekto raz spýta, kde je podľa mňa cítiť najlepšie atmosféru daného mesta, miesta, či spoločnosti, určite poviem, že tam, kde sa stretávajú obyvatelia. Na trhu. Na mieste, kde každú sobotu stretávate tých istých predajcov, tie isté oči vás lákajú na takmer ten istý tovar. Takže aj my sme sa vybrali sem. Lebo tu to žilo životom Berlínčanov.

Obrázok blogu


grilovali tu ryby...

Obrázok blogu


kadejaké dobroty sa dali kúpiť od rôznych kultúr.

Obrázok blogu


myslela som si, že melón je len jeden, červený a kuk, tu majú aj žltý

Obrázok blogu


priznám sa, že ma bavilo pozerať sa na usmiatych kupujúcich a predávajúcich

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


aj spľasnuté broskyne tu mali

Obrázok blogu


čerstvé jahody, ktoré stáli asi toľko, koľko si na slovensku za ne zaplatíte, keď si ich sami nazbierate

Trh. Vôňa. Úsmev. Nemci sú obchodníci. Aj tí, čo tu predávali, hoci boli multikulti, boli obchodníci. Páčil sa mi tento vzťah medzi nimi a mnou. Oni predávali, ja som kupovala. Chcela som, vzala som, zaplatila som, usmiali sa. Nechcela som, nevzala som, usmiali sa.
Stánky boli rozostavané okolo parku. No a v tom parku... hoci je sobota, hoci by sa malo upratovať, variť, prať a tak, nejako sa mi zdá, že tu je až príliš veľa ľudí. Detí, oteckov, mamičiek.

Obrázok blogu


v parku

Obrázok blogu


novodobé živé sochy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


tancujúca víla uprostred fontány

Obrázok blogu


zdá sa, že nikomu nevadí, že sú tu samí oteckovia

Ulicami mesta sa ide najlepšie peši. Vtedy si človek toho najviac zapamätá. My sme naše nohy zrýchlili prostredníctvom kolies bicyklov. Fantázia.
Ulicami mesta sa ide najlepšie na bicykli. Pokiaľ má mesto nato uspôsobené verejné komunikácie. Berlín má. Toto ma uchvátilo zo všetkého najviac. Všade cyklochodníky, široké, že aj dvaja vedľa seba klábosia. Slušnosť vodičov nemala hraníc, až to bolo zvláštne, že toľko čakali, kým sme my ráčili prejsť. A nefrflali. Nehromžili. Nič neukazovali. Vlastne áno, zubnú sklovinu.

Obrázok blogu


sen? nie, Berlín :)

Architektúra Berlína je taká istá symbióza minulého a prítomného, ako symbióza ľudí rôznych kultúr. Boli štvrte, kde to dýchalo umením na každej bráne, každom dome, každom mieste, takzvané pankáčske. Boli miesta, kde to bolo všetko rovné, pravouhlé, sterilné a bezpečné. Boli miesta, to platilo najmä na východnú časť, kde to bolo podobné ako napríklad v Petržalke, alebo na Dieloch v Nitre, alebo ako hocikde na sídliskách u nás. Myslím tých starších sídliskách. Boli aj miesta, ktoré "patrili" iným národom. Napríklad Turkom.

Obrázok blogu


Alexander Platz

Obrázok blogu


aj toto je Alexander Platz

Obrázok blogu


Berliner Dom

Obrázok blogu


altes museum

Obrázok blogu


Branderburger Tor

Obrázok blogu


pamätník obetiam Holokaustu

Obrázok blogu


jedna z budov na Potzdamer Platz

Obrázok blogu


na osvieženie trošku zelene na dom

Obrázok blogu


jedna z pomaľovaných stien

Obrázok blogu


jedna z mnohých známych malieb na stene domu

Obrázok blogu


jedna z pomaľovaných brán

Obrázok blogu


Zielona Góra, tzv. sqaut

V Berlíne je množstvo nevyužívaných a opustených miest a budov. Využívajú sa na squatting, teda obývajú ich určité komunity, zväčša anarchisti, ktorí tým protestujú proti vysokým cenám bytov. 
Najmä tam, kde bol kedysi Berlín rozdelený je množstvo miest, ktorých využitie je premyslené, pričom sa zachováva aj určitá historická hodnota týchto miest a budov.

Obrázok blogu


využitie starej veže na lezeckú stenu, napríklad.

V Berlíne, ako sme zistili, sú známe a veľmi obľúbené blšáky. V nedeľu popoludní sa preto parky, kde v sobotu bývajú trhy, menia na miesta plné všakovakých vecí od výmyslu sveta. Staré hodiny, nové hodiny, staré šatky, nové náušnice, staré obrazy a platne, CD, MC, proste všelibársčo. A keďže boli v pankáčskej štvrti, nesmela chýbať ani táto zložka.

Obrázok blogu


páááni, ale ako spievala...!!!

Obrázok blogu


miesto plné stoličiek, keby otváram krčmu, viem kam po ne ísť :)

Na tomto blšáku teda mali kadečo, aj asi kadečo nelegálne. Nedovoli mi fotiť. Tak, ale nenápadne som to predsa len robila. No a pri prezeraní fotiek v počítači som zbadala, že som sa na nasledujúcu fotku omylom dostala aj ja. Ale nejde ani tak o mňa.

Obrázok blogu


ako som sa omylom na fotku dostala

Záver posledného dňa sme strávili v takej časti Berlína, kde asi veľa turistov nezablúdi. Konal sa tu festival kultúr. Program, ktorý pripravili organizátori mi nie raz vtlačil slzu do oka. Okrem toho, že sme mali možnosť ochutnať kadejaké dobroty všetkých zúčastnených kultúr, videli sme tanec, bubny, ... Tie decká čo dokázali.. jeden by neveril. A nielen decká.

Obrázok blogu


všimnite si tú radosť...

Obrázok blogu


prišla aj Catherine Zeta-Jones :)

Obrázok blogu


neodfoť to

Ďakujem Renáte, Dominikovi, Bendymu a Hane sa poskytnutie prístrešia. Sylvii za trpezlivosť a fotky.

Toto bol Berlín. Verím, že ešte bude.

Obrázok blogu


Berlín

Ďakujem za pozornosť.

Katarína Révayová

Katarína Révayová

Bloger 
  • Počet článkov:  62
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu